Köpguiden till barnleksaker: välj rätt leksaker för rätt ålder

Cajsa Gudrun

Ge ett barn en ny leksak - nästan vilken leksak som helst - och chansen är att du kommer att ha ett lyckligt barn. Små barn är i allmänhet inte noga när det gäller babyleksaker och barnleksaker, men föräldrar borde vara det.

Leksaker är dock mer än bara leksaker, och även om de borde vara roliga, bör de också vara åldersanpassade, stimulerande och säkra. Lek är så viktig i barns sociala, mentala, fysiska och emotionella utveckling. Leksaker bör ses som utvecklingsinlärningsverktyg.

När du väljer åldersanpassade babyleksaker eller barnleksaker för ett litet barn, kom ihåg dessa tips:

Välj enkla leksaker för att stödja barnets fantasi

Leksaker som gör för mycket tillåter inte ett barn att använda sin egen fantasi. Dockor och gosedjur som pratar eller sjunger eller leder barnen till att trycka på vissa knappar tar i huvudsak hand om leksituationen när barnet ska vara den som styr handlingen. När en leksak är för specifik är den begränsande och den förnekar barnet förmågan att använda sin fantasi. De bästa leksakerna är ofta de enklaste - som block - eftersom de låter barn vara kreativa och spontana.

Exempel: dinosaurieleksaker

Sätt gränser för elektroniska leksaker och videospel

Vi lever i en elektronisk tid, och alla föräldrar som tror att de kan hålla sitt barn borta från datorer och liknande för alltid lever inte i verkligheten. Men särskilt för unga barn är det viktigt att föräldrarna sätter gränser. Forskning har föreslagit att elektroniska leksaker utgör flera möjliga faror för barns hälsa och utveckling, inklusive hörselnedsättning (från högljudda leksaker), viktökning (från att vara inaktiv medan man spelar) och förseningar i språk och utveckling. 

Elektronik kan också påverka barnets uppmärksamhet. Leksaker som har blinkande lampor och ständiga förändringar och rörelser kräver inte att ett barn är uppmärksamt på någon specifik sak så länge. Barn som använder dessa leksaker ofta kan ha svårt att fokusera på något som en bok eller en rörlig leksak.

Exempel: en lekstuga

Se upp för leksaker som kallar sig pedagogiska

Den pedagogiska leksaksbranschen blomstrar och spelar på föräldrarnas rädsla för att deras barn behöver lära sig så mycket de kan så snart som möjligt för att ge dem ett ben i framtiden. Inte alla sådana åldersanpassade leksaker är i sig dåliga - CD-skivor som utsätter barn för klassisk musik eller främmande språk är till exempel bra - men många babyleksaker och barnleksaker skryter med att de kan öka hjärnans utveckling eller skapa tidiga läsare och matematiker. De riktiga pedagogiska leksakerna är dock inte de prylarna med stora löften, utan häftklamrarna som har byggt kreativa tänkare i årtionden.

Ställ bara några leksaker ute samtidigt

Många barn får för många leksaker för tidigt och har svårt att fokusera på någon av dem. Barnpsykologer föreslår att föräldrar roterar leksaker in och ut ur ett barns leksakslåda eller rum och återinsätter en leksak efter några veckor när det känns friskt och nytt. Barn behöver till exempel inte fem olika formsorterare samtidigt.

Samma leksak kan också hjälpa ett barn genom många olika utvecklingsstadier, så ha inte bråttom med att ersätta gamla leksaker med nya. Några av de grundläggande leksakerna, till exempel block, tjänar så många utvecklingsändamål att föräldrar inte ska byta ut dem och gå vidare till något nyare. 

Exempel: en sensorisk leksak

Välj åldersanpassade leksaker

Barn tycker om leksaker som de kan behärska och som är rätt för deras specifika utvecklingsstadium. Här är några förslag på de typer av leksaker som barn drar nytta av när de går igenom olika stadier:

  • 0-6 månader: Spädbarn är fascinerade av rörelse, ljud och enkla, svartvita bilder. De upptäcker sina egna kroppar, arbetar med koordination mellan ögon och hand, når och tar tag. Åldersanpassade leksaker för spädbarn inkluderar: mobiler, skaller, upptagna lådor och allt de kan börja förstå, svepa på, dra, sparka, klämma eller skaka.
  • 6-8 månader: Äldre barn kan hålla små leksaker. De lär sig om orsak och verkan och de kommer att upprepa aktiviteter om och om igen för att bemästra dem. De gillar också att överföra leksaker från hand till hand och in i och ut ur behållare. Många av samma leksaker för spädbarn kommer att användas på nya sätt av äldre barn.
  • 8-18 månader: Detta är den ålder då spädbarn börjar förutse resultat, bestämma ett mål och medvetet vidta några åtgärder för att få det att hända. De börjar också experimentera med storlek, form och utrymme. Åldersanpassade leksaker inkluderar push-leksaker, block, häckande koppar, ringar på stolpar, formsorterare och enkla demonteringsleksaker.
  • 18-24 månader: Småbarn börjar njuta av att spela låtsas-lekar. Det är dags att introducera klädsel, dockor, köksuppsättningar och leksaksbilar, lastbilar och skolbussar.
  • 2-4 år: Barn lär sig mycket om socialisering under förskoleåren och fortsätter att göra en massa låtsas lek. Miniatyrgårds- och husuppsättningar gör att de kan utöva sin fantasi, medan stora kritor, fingerfärger och Play-Doh hjälper till att utveckla kreativitet. Barn gör också stora vinster inom både finmotorik och grovmotorik under hela denna period, så pussel, stora Legos, block och andra byggleksaker är perfekta åldersanpassade leksaker. Buller är alltid en lockelse, så små barn älskar trummor och hammar-och-peg-leksaker i denna åldersgrupp.
  • 5+ år: Här kommer några nyckelord som kommer att hjälpa dig förstå vad äldre barn går igenom:
    • Fysisk samordning: barn kan hantera mer komplexa åtgärder och börjar utveckla sina egna, oberoende rutiner.
    • Kognitiv förmåga: barn löser problem och förklarar saker samt börjar analysera risker och konsekvenserna av åtgärder och regler.
    • Socialt och känslomässigt: barn utvecklar starkare vänskap med andra barn, löser konflikt utan vuxnas ingripande samtidigt som de börjar utveckla självmotivation och självförtroende.